Hyvitys- ja palautuskäytäntö

1. Yleiskatsaus

Kaikki “3D-tulosteet” -kategoriassa olevat tuotteet valmistetaan vasta tilauksesta. Ne eivät ole varastotuotteita, vaan jokainen tuote valmistetaan yksilöllisesti 3D-tulostamalla asiakkaan tilauksen perusteella. Tämä koskee myös tuotteita, joissa asiakas ei voi valita väriä, kokoa tai muita ominaisuuksia.

Tämän vuoksi 3D-tulosteet-kategorian tuotteilla ei ole lakisääteistä 14 päivän palautusoikeutta (Kuluttajansuojalaki 6:16 §).

Jos tilauksesi sisältää erikseen ilmoitetun valmiin varastotuotteen, voit perua sen 14 päivän sisällä tuotteen vastaanottamisesta. Mikäli 14 päivää on kulunut, emme voi tarjota hyvitystä tai vaihtoa.

Huomioi: Palautus ei ole ilmainen. Asiakas maksaa kaikki todelliset ja välittömät lähetys- ja pakkauskulut sekä myyjältä kuluttajalle että kuluttajalta myyjälle.

Jos tilausta ei noudeta eikä peruuttamisilmoitusta tehdä, veloitamme lisäksi käsittelykulut (ks. kohta 11).


2. Palautuksen edellytykset

Palautus koskee vain valmiita varastotuotteita (jos sellaisia tarjotaan). Palautettavan tuotteen on oltava käyttämätön, alkuperäisessä kunnossa ja alkuperäispakkauksessa. Tarvitsemme myös ostonkuitin tai muun todisteen ostosta.


3. Ei-palautettavat tuotteet

Seuraavia tuotteita ei voi palauttaa:

  • Kaikki tilauksesta valmistettavat 3D-tulosteet, vaikka tuotetta ei olisi muokattu.
  • Räätälöidyt mallinnuspalvelut, jos valmistus on aloitettu kuluttajan pyynnöstä.
  • Digitaaliset ladattavat tiedostot (esim. STL-mallit).
  • Lahjakortit.
  • Hygienia- ja terveystuotteet, vaaralliset aineet sekä helposti syttyvät nesteet tai kaasut.
  • Selvästi käytetyt tuotteet.

4. Osittaiset hyvitykset

Osittainen hyvitys voidaan myöntää, jos:

  • pakkaus on avattu (esim. CD/DVD),
  • tuote ei ole alkuperäisessä kunnossa, on vahingoittunut tai siitä puuttuu osia syystä, joka ei johdu meistä,
  • palautus tehdään yli 14 päivän kuluttua (vain palautuskelpoisille tuotteille).

5. Hyvitysten käsittely

Kun palautus on vastaanotettu ja tarkastettu, lähetämme sinulle sähköpostitse vahvistuksen sekä tiedon hyvityksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä.

Hyväksytty hyvitys palautetaan automaattisesti alkuperäiselle maksutavallesi. Palautukseen liittyvät lähetys- ja pakkauskulut vähennetään palautettavasta summasta.


6. Myöhästyneet tai puuttuvat hyvitykset

Jos et ole saanut odottamaasi hyvitystä:

  1. Tarkista ensin pankkitilisi.
  2. Ota yhteyttä korttiyhtiöösi – hyvityksissä voi esiintyä viiveitä.
  3. Ota yhteyttä pankkiisi – käsittelyssä voi kestää.

Jos et näiden jälkeen ole saanut hyvitystä, ota yhteyttä: asiakaspalvelu@3dmallit.fi


7. Alennustuotteet

Hyvitystä ei myönnetä alennetuista tuotteista – vain normaalihintaiset tuotteet voidaan hyvittää.


8. Vaihdot

Jos saamasi tuote on viallinen tai vaurioitunut kuljetuksessa, otathan meihin yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@3dmallit.fi.

Kuvaile viestissä lyhyesti tilanne ja liitä mukaan mahdollisuuksien mukaan kuvia viasta tai vauriosta. Sovimme jatkotoimenpiteistä tapauskohtaisesti.


9. Lahjat

Jos tuote oli merkitty lahjaksi ja lähetettiin suoraan sinulle, saat palautusarvon lahjakorttina.

Jos tuote ei ollut lahjaksi merkitty, hyvitys palautetaan ostajalle.


10. Palautuslähetykset

Ota aina ensin yhteyttä ennen palautuksen lähettämistä: asiakaspalvelu@3dmallit.fi

Asiakas vastaa kaikista palautuksen lähetys- ja pakkauskuluista. Suosittelemme käyttämään seurantakoodia tai vakuutettua lähetystä. Emme voi taata palautusten saapumista, mikäli pakettia ei voi seurata.

Lähetyskuluja ei palauteta. Mahdolliset kustannukset vähennetään hyvityksestä.


11. Noutamattomat lähetykset ja käsittelykulut

Jos tilausta ei noudeta eikä kirjallista peruuttamisilmoitusta tehdä, veloitamme:

  • todelliset toimituskulut molempiin suuntiin sekä
  • 5 € käsittelymaksun varastoinnista ja hallinnasta.

12. Tarvitsetko apua?

Kysyttävää palautuksista tai hyvityksistä?
Ota yhteyttä: asiakaspalvelu@3dmallit.fi